Späť na články

Dovolenky sú v polčase. Kam cestujeme toto leto k moru?

Letná dovolenková sezóna sa prehupla do druhej polovice, tak sa pozrime s Market Locatorom aké sú cestovateľské štatistiky po prvom „polčase“. Ktoré prímorské krajiny sú najobľúbenejšie toto leto?

Pred dovolenkovou sezónou je možné odhadnúť letné dovolenkové hity na základe predaja „first moment“ zájazdov, leteniek či rezervácii hotelov, ale veľa dovolenkárov si necháva rozhodnutie na poslednú chvíľu a realita môže byť iná. Ako ovplyvnili zemetrasenia na gréckych ostrovoch túto obľúbenú destináciu? Ovplyvnila aj komplikovaná bezpečnostná situácia v Turecku a v ďalších arabských krajinách kúpu „last moment“ zájazdov?
Odpovede nám pomôžu nájsť tzv. Veľké dáta (Big data) a populačná analytika. Riešenie Market Locator ponúka reálny a dynamický pohľad na cestovateľské zvyklosti obyvateľov Slovenska, ktorí vycestovali do zahraničia. Je to pohľad na roamingové zvyklosti anonymizovanej vzorky viac ako 2,7 mil. Slovákov.

Ktorá prímorská krajina je tohtoročným hitom pre Slovákov?

Je možné predpokladať, že Slováci začali viac dovolenkovať na európskom kontinente, stiahli sa z afrických prímorských letovísk a nepriaznivá situácia ovplyvňuje aj ďalšiu obľúbenú destináciu – Turecko. Aktuálne vzbudzujú obavy aj zemetrasenia na gréckych ostrovoch. Pozrime sa na reálne štatistiky z predchádzajúceho mesiaca (15. – 31.7.2017) a pomocou Market Locatora objektívne zhodnotíme naše predpoklady.

Slovenskí dovolenkári | Marketlocator.sk

Potvrdzuje sa, že chorvátske more je aj slovenským morom a do Chorvátska vycestovalo (a strávilo tam aspoň 1 celý deň) viac ako 151.000 slovenských dovolenkárov. So značným odstupom nasleduje Taliansko, tiež s vysokým číslom – takmer 65 tisíc. Grécko so svojimi ostrovmi ako aj Turecko bolo predbehnuté Francúzskom a kedysi obľúbené dovolenkové destinácie Egypt aj Tunisko sú už na okraji záujmu Slovákov, aspoň počas nášho leta.

Prevládajú kratšie dovolenky

Prostredníctvom Veľkých dát si ukážeme aj agregovaný pohľad na dĺžku pobytu Slovákov pri Stredozemnom, Jadranskom a Červenom mori. Z nasledujúceho grafu vidíme, že v prímorských destináciách prevládajú kratšie pobyt do 8 dní, je to spolu až 85% dovoleniek. Vysoké percento najkratších pobytov (do 4 dní) ovplyvnili „najsilnejšie“ destinácie – Chorvátsko a Taliansko, pri ktorých je možné predpokladať, že cestujeme predovšetkým vlastnou dopravou a tá nám poskytuje flexibilitu v presunoch domov alebo v pokračovaní do ďalších krajín (poznávacie dovolenky vo viacerých krajinách).

Dĺžka pobytu slovenských dovolenkárov | Marketlocator.sk

Ako sme analyzovali cestovateľské návyky?

Tento komentár bol spracovaný za obdobie 15.7. – 31.7.2017, ktoré patrí k najsilnejším dovolenkovým termínom a na vzorke 2,7 mil. Slovákov. Je to jedinečná vzorka na základe, ktorej je možné priebežne hodnotiť aktuálnu dovolenkovú sezónu, konkrétne sme si vybrali najobľúbenejšie prímorské krajiny. Pri analýze cestovania Slovákov nám ako vstup poslúžila vrstva cestovateľských návykov online nástroja Market Locator. Všetky dáta sú agregované, vrstva nepozná cieľ cesty anonymizovanej vzorky ani jej dôvod. Pozná len, odkiaľ sa SIM karty prihlásili a koľko dní sa nevrátili na Slovensko.

Ďalšie zaujímavosti nájdete aj na našom špecializovanom webe analyzy.marketlocator.sk.

Michal Suran

Country Manager @ Market Locator

Zdieľajte článok s priateľmi
Nenechajte si ujsť!

Zapojte sa do nášho zoznamu priateľov a my Vám "kde tu" pošleme skvelé inšpirácie, prípadove štúdie a nové nápady, ktoré vám pomôžu zlepšiť marketing a analytiku.