Enter your keyword

Týždenník Trend: Rozkódovať dáta a rozbehať technológie

Týždenník Trend: Rozkódovať dáta a rozbehať technológie

Týždenník Trend: Rozkódovať dáta a rozbehať technológie

Týždenník Trend organizuje pravidelné business related raňajky a konferencie. Témou jedného z týchto podujatí bolo “Ako zlepšiť predaj v obchodoch”. V rámci diskusie sa reč nevyhla službe Market Locator a tak vám tento zaujímavý článok prinášame. Článok napísal Marek Legéň z Trend.sk

Rozkódovať dáta a rozbehať technológie

Senzor na zubnej kefke poskytuje používateľovi informácie o tom, či si dostatočne často umýva zuby alebo aké rezervy má v technike čistenia. Inteligentná kefka dokonca na základe dát rozpozná, keď je opotrebovaná a zrelá na výmenu.

Na druhý deň „príde“ priamo k spotrebiteľovi nová a s veľkou pravdepodobnosťou k nej bude pribalená zubná pasta či dentálna niť. Príklad progresívnej retailovej inovácie fungujúcej vo svete na báze internetu vecí spomenul výkonný šéf predajcu kníh Panta Rhei Tomáš Bél na TREND Business Breakfaste Ako zlepšiť predaj v obchodoch. Patrónom podujatia bola spoločnosť Slovak Telekom (ST).

Dáta za vernosťou

Obchod čoraz viac formujú dáta rôzneho druhu. Nielen tie o zákazníkoch, ich nákupných zvyklostiach, preferenciách alebo pohybe, ale tiež napríklad o skladových zásobách či údaje z pokladničných systémov. Efektívne využitie dát tak, aby v konečnom dôsledku pomohli otvoriť peňaženku zákazníka a udržať si jeho priazeň, býva pritom neraz poriadny oriešok.

„Retail sa mení a zdroje dát, ktoré maloobchodníci majú, pribúdajú. Je veľmi zložité zbierať ich efektívne,“ poznamenáva Daniel Minárik zo spoločnosti retail.bi, ktorá vyvinula riešenie ProfitUp zamerané na analýzu a efektívne vyhodnocovanie veľkého množstva rôznorodých dát (takzvané big data) v maloobchode.

Vernostné systémy

Studnicou cenných údajov o nákupnom správaní spotrebiteľov sú pre obchodníkov napríklad vernostné programy. Mnohí predajcovia sa nimi pokúšajú klientov rozmaznávať a „zaviazať“ si ich. Lojálni zákazníci sa k obchodníkovi vracajú a bývajú motivovaní rôznymi výhodami na vyššie útraty. Dobre nastavený vernostný systém prináša ovocie, hoci s ním bývajú spojené nemalé náklady. Spotrebitelia doň zapojení prinášajú lídrovi obchodu na Slovensku, spoločnosti Tesco Stores SK, tri štvrtiny celkových tržieb.

V prípade siete drogérií dm drogerie markt je toto číslo ešte vyššie. Nie každý obchodník však holduje vernostnému programu, nemá ho napríklad jeden z najväčších retailových hráčov Lidl.

Lojalitný systém nie je výsostne o odmenách pre zákazníkov, ale má širší význam aj využitie pre obchodníka. „Vernostný program nie je len o zľave. Dáta sú využívané aj na to, ako má byť usporiadaný tovar, dokedy má byť otvorený obchod, či je dostatočne veľké parkovisko, či máme dostatočný počet košíkov, pokladníkov a obsluhujúceho personálu,“ približuje šéf tímu zákazníckej lojality v Tescu Peter Siváček.

Vernostný systém nemusí byť len doménou veľkých obchodníkov, vyťažiť z neho môžu aj malí retaileri. Ich problémom však je, že zo skromnej zákazníckej základne sa ťažšie robí dátová analytika. A navyše dostať sa s ďalšou kartičkou do už tak „naplnenej“ peňaženky spotrebiteľa môže byť ťažko prekonateľná bariéra.

Malí predajcovia sa však môžu napríklad združiť a využívať spoločne aplikáciu, ktorá spája viaceré vernostné systémy dohromady na jednom mieste v smartfóne spotrebiteľa. „Klientskú bázu je potrebné agregovať a pracovať s ňou týmto spôsobom,“ radí Roman Mackovčák z českej softvérovej spoločnosti Zentity, ktorá sa zaoberá vývojom mobilných aplikácií.

Ešte rýchlejšie zmeny

Retail sa za posledné roky výrazne zmenil. Karty mieša dynamický rozvoj nových technológií a internetových obchodov. Postupne sa stiera rozdiel medzi kamennými predajňami a e-shopmi, oba svety sa navzájom dopĺňajú a zrastajú. „Nie je onlinový a fyzický zákazník, ale už existuje len zákazník,“ upozorňuje D. Minárik.

Kamenný retail podľa neho prežije napriek digitálnym technológiám, obchody však budú slúžiť skôr ako showroomy bez nutnosti držať zásoby na sklade. Zákazník si v nich produkt predovšetkým naživo obzrie, vyskúša a nákupné rozhodnutie môže urobiť napríklad na internete.

„Zamestnanci predajní musia ponúknuť dokonalý zákaznícky servis, aby poradili s produktom a to ostatné, ako vyzdvihnutie tovaru alebo doručenie, sa presunie do digitálneho sveta alebo cez iný kanál,“ načrtáva D. Minárik.

Podľa T. Béla, ktorý má skúsenosti s analýzou retailových dát v start-upe Anovative, budú technológie meniť maloobchod ešte rýchlejším tempom než doteraz. Retailoví hráči budú musieť zareagovať aj v personálnej oblasti. Obchodníkovi nepostačí mať v tíme len klasických zamestnancov, ktorí rozumejú primárne obchodu, ale bude sa musieť poobzerať aj po silnejšej zostave ľudí schopných zvládať technológie tak, aby priniesli novú hodnotu pre zákazníka či nový biznis model.

„Všetci predávame to isté. Perspektíva je v tom, či nevieme produkt inak dodávať alebo nad ním začať budovať inú službu. Prežívame z jednej strany veľmi náročné obdobie, ale na druhej strane veľké výzvy a príležitosti na to, ako vymyslieť niečo nové, odlíšiť sa od konkurencie, posunúť sa dopredu,“ hovorí T. Bél.

Výhodou malých obchodníkov pritom môže byť, že technológie začínajú byť cenovo dostupnejšie. Hendikepom väčších hráčov je zasa ich ťažkopádnosť v rozhodovaní a rýchlosti, s akou pristupujú k zmenám. Jeden z trendov, ktoré sa podľa T. Béla budú čoraz viac presadzovať, je zdieľaná ekonomika, keď ľudia nevlastnia produkt alebo nejakú hodnotu, ale si ich prenajímajú len vtedy, keď chcú či potrebujú.

Technológie v službách kameňa

Aj obchodníkom, ktorí sú výrazne orientovaní na predaj prostredníctvom kamenných pobočiek, vedia technológie pomôcť zvýšiť návštevnosť či predaj. Jednou z možností je monitoring pohybu zákazníkov po predajniach prostredníctvom kamier, ktoré dokážu vyhodnotiť, pri ktorých produktoch sa ľudia zastavujú najviac alebo ktoré bežne míňajú.

Správanie spotrebiteľa sa potom dá porovnať s údajmi z reálnych transakcií. Obchodník napríklad zistí, že hoci sa pri regáli s konkrétnym tovarom ľudia často zastavujú, málokto si ho aj kúpi. Predajca potom môže otestovať, ako zákazníci zareagujú napríklad na zníženie ceny.

„Sú technológie, ktoré dokážu vyhodnotiť, aké emócie vyvolal konkrétny výrobok,“ pridáva ďalší príklad Miroslav Antol, vedúci oddelenia machine-to-machine pre biznis segment v Slovak Telekome. Na odľahčenie spomína príklad z Ruska, kde pri pokladniach nainštalovali technológiu, ktorá vyhodnocuje, aký typ zákazníkov práve čaká v rade. „Keď zistili, že je to muž nad dvadsaťjeden rokov a netvári sa práve veľmi nadšene, ponúkli mu fľašu vodky. Nakoniec im to celkom dobre zafungovalo.“

Pomoc na dosah ruky

Dobrým pomocníkom na pritiahnutie cieľovej skupiny zákazníkov do kamennej predajne môžu byť služby fungujúce na princípoch geolokačného marketingu ako napríklad Market Lokator od ST. Vďaka anonymizovaným a agregovaným dátam dokáže zaslať krátku textovú správu s marketingovým posolstvom okruhu potenciálnych zákazníkov, vymedzenému napríklad vekom, pohlavím alebo ďalšími charakteristikami, ktorí sa v konkrétnom čase pohybujú v spádovej oblasti obchodníka.

Služby Market Lokatora využívajú aj bankové subjekty. Podľa Ivana Kubaša, experta rozvoja nového podnikania v ST, je to dôležité napríklad na optimalizáciu pobočkovej siete. Banky zisťujú, kde sa dá týmto procesom ušetriť.

Market Locator

Market Locator is a targeted marketing and population analytics service built around anonymized and agregated telco data. Focused on delivering relevant content to the interested user. Get in touch to find out how we can assist your business.

Related Posts

No Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published.