🗓 Inšpirujte sa kalendárom príležitostí na slovenskom trhu

Späť na články

Marketingové trendy rokov 90-tych

Veľa ľudí sa stretlo s marketingovými procesmi, ktoré sú potrebné pre založenie vlastnej firmy. Niektoré “klasiky” z deväťdesiatých rokov stále platia, iné sa už zdajú byť komické a aj trochu absurdné. Spomeniete si ešte na ne?

Pečiatka

Zdá sa, že je nutnosťou, opak je však pravdou. Zákon ju od podnikateľov nevyžaduje, aj keď si veľa ľudí myslí opak.  Asi nám už “štemple” prirástli k srdcu a berieme ich ako samozrejmosť, bez ktorej si podnikanie nevieme predstaviť.

Vizitka

“Nech sa páči, tu je moja vizitka” – je to jednoducho klasika. V minulosti nás sprevádzali na každom kroku a ich časté vymieňanie bolo rutinnou súčasťou života každého podnikateľa. Sú v kurze dodnes, aj keď kontakty už hľadáme skôr v emailoch, ako prehrabávaním sa v krabičke s vizitkami.

Zlaté stránky

Adresár, ktorý bol Alfou a Omegou pri vyhľadávaní všetkých služieb. Od kaderníckych, inštalatérskych po najbližší pneuservis. Voľakedy len v podobe papierovej, dnes už aj na internete. Zapísať svoju spoločnosť do zoznamu bola nutnosť pre nové firmy, ale aj pre tých ktorí zmenili adresu. Vidieť svoje logo v rámiku bola prestíž.

Inzerčné časopisy

Periodiká zaplnené reklamnými inzerátmi vychádzajúce v častých intervaloch, distribuované medzi veľké množstvo obyvateľstva. Dostať svoju značku do novín, v ktorých ľudia hľadajú konkrétnu vec na kúpu, bol zaručený “boost” pre biznis. Pamätáte si Avízo?

Reklamné pútače

Sú predkami prvej formy reklamy, celkovo s veľmi dlhou históriou. Obuvníkovi nad obchodom visela čižma, neskôr ju nahradila jej drevená atrapa, z ktorej sa neskôr stal 2D pútač – predchodca dnešných billboardov. Blikajúce svetelné tabule jednoznačne upútali pozornosť každého okoloidúceho.

Billboardy

Ich popularitu na Slovensku iba ťažko prehliadnuť. Ich účinnosť je ťažko merateľná a neregulovaná forma pridávania nových plôch z nich vytvorila na viacerých miestach hanbu našich miest. Značky tu skôr utrpia ako získajú. V regulovanej forme môže však táto reklama byť užitočná a funguje dobre lokálne (za predpokladu, že reklamné posolstvo zbadáte v záplave stoviek daľších).

Letáky

Distribuované do schránok, rozdávané na uliciach alebo veľtrhoch a výstavách. Žijeme síce v digitálnej dobe, no pri množstve obsahu online je dobré mať niečo aj offline. Niečo, čo si zákazník rýchlo pozrie a nestratí sa medzi ostatnými otvorenými kartami vo webovom prehliadači.

Web stránka

Presúvame sa k nástrojom, ktoré sú aktuálne už aj dnes. Web stránka k Vám dokáže priviesť nových zákazníkov, rozšíriť pole pôsobnosti a dosah na zákazníkov alebo cez ňu priamo rozbehnete eshop. Kedysi webstránkam vládlo SEO šarlatánstvo a bolo potrebné mať čo najviac hypertextových spojok a odkazov. Dnes už Google používa strojové učenie a dokáže pochopiť obsah webu. Niektoré „old-school“ stránky však úspešne fungujú dodnes. Spoločnosť Berkshire Hathaway, ktoru založil Warren Buffett, jeden z najbohatších ľudí sveta prevádzkuje túto stránku, ktorá by v múzeu vôbec nevyčnievala. www.berkshirehathaway.com↗️

Povinná výbava každého začínajúceho podnikateľa v rokoch 90-tych 

Kožený kufrík

Dôležitý element a neodmysliteľný praktický doplnok imidžu každého podnikateľa. Umožňujúci mať vizitky, diár, telefón, no i desiatu stále pokope a pri tom štýlovo vyzerať.

Podnikateľské dosky s kalkulačkou

Businessman musí mať všetko do detailov rozplánové. Potrebuje miesto na zapisovanie poznámok, nápadov a zakladanie dôležitých dokumentov.  Kalkulačku sa oplatí mať pri sebe pre rýchle zrátanie objednávok a výdavkov.

Business telefón (komunikátor – vyklápačka z boku)

Pre rýchlu a bezprostrednú komunikácia s partnermi a zákazníkmi.

Bonusový bod pre toho, kto si pamätá z ktorého klipu je tento konkrétny telefón.

Dôležitosť lokálnej reklamy

Niektoré z vyššie uvedených vecí sú stále aktuálne, no v dnešnej dobe sa kladie veľký dôraz na lokálnu reklamu (o to lepšie ak je personalizovaná). Lokalizačné cielenie Vám pomáha sústrediť sa na reklamu v oblastiach, kde je vaša prevádzka relevantná a vyhnúť sa oblastiam kde nie je.

Lokálna reklama online

Online kampane sú novodobé klasiky. Umožňujú zacieliť reklamu na Vašu cieľovú skupinu, aby ste nemíňali rozpočet na tých, ktorých nechcete osloviť. Na demografické cielenie používa cookies, no keďže veľa ľudí ich má zakázané, cielenie nemusí byť presné. Lokálna reklama je možná cielením s presnosťou na ľudí, ktorí si momentálne prezerajú stránky v konkrétnom meste. Ak sa jedná o sociálnu sieť, môže využívať registrovanú lokalitu užívateľa alebo lokalitu zdieľanú v aplikácii. Celkovo je to veľmi populárna forma reklamy, avšak tiež ma svoje nedostatky, napríklad objem falošného trafficu ktorý “straší” tieto platformy.🙈 Zdroj:Wall Street Journal 2019.

Reklamná esemeska

Neprebádaná forma lokálnej reklamy je aj esemeska. Je to osobná reklama, ktorú prijímateľ dostane priamo do vrecka. Technicky má esemeska výhodu, že cielenie na lokalitu užívateľa je naozaj presné. Nieje potrebné GPS, ani appky, keďže v Market Locatore sa používa lokalita z mobilnej siete – samozrejme anonymne.🛡️

Táto forma je ideálna pre biznis, ktorý sa viaže na konkrétnu lokalitu.Nové prevádzky môžu informovať svoje najbližšie okolie o tom, že v susedstve pribudla nová služba alebo obchod a stať sa tak súčasťou komunity. Taktiež je možné zastihnúť ľudí v tom správnom okamihu (napríklad keď sú blízko pri prevádzke), pretože telefón máme vždy pri sebe. Služba Market Locator dokáže posielať SMS reklamu cez troch najväčších slovenských operátorov v súlade s GDPR.

Príklad:

Otvorili ste si novú kaviareň v Ružinove. V poobedňajších hodinách sa Vám už návštevnosť rozbehla, no doobeda ešte nie? Všimli ste si, že v tomto čase sa tu pohybuje veľa mamičiek s deťmi, preto ste sa rozhodli pozvať ich k Vám.

Zadávanie kampane s Market Locatorom:

 

  • Ženy vo veku 26-35 rokov.
  • Nachádzajúce sa v okolí počas doobedňajších hodín (z čoho môžme usúdiť, že sú na materskej).
  • Momentálne vzdialené do 500m od mojej kaviarne.

Esemeska:

Prídite dnes medzi 8:00-13:00 do Kaviarne Breza. Kávička+koláčik za polovičnú cenu a k tomu Babyccino grátis.

Ak chcete vyskúšať lokálnu esemesku, registrovať sa môžete bezplatne na marketlocator.sk alebo nás kontaktujte cez chat na našej stránke a pomôžeme Vám.

Romana Borzova

Junior Marketer @ Market Locator

Zdieľajte článok s priateľmi
Nenechajte si ujsť!

Zapojte sa do nášho zoznamu priateľov a my Vám "kde tu" pošleme skvelé inšpirácie, prípadove štúdie a nové nápady, ktoré vám pomôžu zlepšiť marketing a analytiku.