Späť na články

Hlohovec ide príkladom, takto má vyzerať nástenka Smart City

Hlohovec sa svojím čerstvým počinom radí medzi špičku osvietených samospráv na Slovensku. Zriadil dátový portál pre správcov mesta, ale i občanov, ktorí doň môžu prispievať svojimi poznatkami.

Nástup informačných technológií zmenil svet a naše myslenie podobne, ako Fordov Model T, ktorý vytlačil z polí a ciest kone. Revolúciu digitálnu v posledných rokoch pomaly ale isto strieda revolúcia dátová. Vďaka neustále sa znižujúcim nákladom na meranie a ukladanie čohokoľvek, na čo si spomenieme, získavame aj o bežných veciach údaje, aké sme doteraz nepoznali. Kvalitu dát nahradila kvantita, prácu analytikov zasa umelá inteligencia.

Stará známa pravda hovorí, čo nemeriaš, to neriadiš. Dátová revolúcia sa plíži aj do miest, ktoré sa vďaka nízkym nákladom na rôzne senzory stávajú šikovnými, tzv. „Smart cities“. Mestá dokážu automaticky (bez zásahu človeka) prispôsobovať verejné osvetlenie vonkajším poveternostným podmienkam, digitálne dopravné značenie vás zavedie na najbližšie voľné parkovisko, a smetiari dostanú správu, kde sú kontajnery už preplnené.

Hlohovec je Smart city?

Podobne pragmatickou cestou sa začínajú vydávať aj slovenské mestá. To, že na veľkosti nezáleží dokazuje najnovší počin Hlohovca. Na adrese https://hlohovec.datacity.global/ mesto zriadilo digitálnu nástenku, ktorá zobrazuje rôzne dátové výstupy mesta – od množstva produkovaného komunálneho odpadu, cez počet nelegálnych reklamných stavieb v meste (Bratislava závidí!) až po priemerný čas dochádzania do školy. Mesto a jeho vedenie išlo s kožou (alebo skôr číslami) na trh, a takúto transparentnosť by sme určite privítali aj na úrovni krajov či celej republiky.

Hlohovec data portal | Marketlocator.sk

Občania tak teraz môžu nielen jednoducho sledovať jednotlivé metriky kvality života v ich meste, ale dokonca môžu k týmto dátam po prihlásení prispievať. Sami tak môžu mestu ukázať, aké sú problémy, ktoré ich trápia a v čom má mesto priestor na zlepšenie. A viete, aké mestá ešte používajú rovnakú webovú aplikáciu pre svojich občanov? Napríklad Boston, Los Angeles alebo Singapur.

Do Hlohovca posielame jeden veľký palec hore a úprimne si prajeme, nech takúto úroveň informovanosti občanov zavedú aj ďalšie slovenské mestá. Populačnou analytikou sa zaoberáme aj my v Instarea. Viaceré výstupy nájdete na našom blogu, alebo unikátnej stránke analyzy.marketlocator.sk.

Michal Suran

Country Manager @ Market Locator

Zdieľajte článok s priateľmi
Nenechajte si ujsť!

Zapojte sa do nášho zoznamu priateľov a my Vám "kde tu" pošleme skvelé inšpirácie, prípadove štúdie a nové nápady, ktoré vám pomôžu zlepšiť marketing a analytiku.